52 de proiecte au fost depuse până acum în cadrul bugetării participative din acest an. Multe dintre ele se referă la mobilitate și necesitatea de amenajare a spațiilor verzi. Continuăm să le prezentăm.

„Oraș accesibil”

Amenajare parcări pe străzi cu sens unic” este denumirea unui proiect înregistrat. Totodată, autorii menționează că își doresc interzicearea „cu desăvârșire” a parcărilor pe străzile colectoare (cu dublu sens), acolo unde lățimea străzii nu permite amenajarea parcărilor în afarea părții carosabile.

Ca exemplu ete oferit cartierul Trei Stejari.

„Pe toate strazile pe care s-a amenajat sens unic (Axente Sever, George Enescu, Podragu, Urlea) ar aduce mult mai multa claritate si ar decongestiona traficul din zona, daca s-ar amenaja pe cate o parte a strazilor mai sus mentionate locuri de parcare dedicate, marcate ca atare. Actualmente pe toate strazile mentionate mai sus, se parcheaza haotic, stanga-dreapta, pe trotuar si pe drum. Toate strazile au marcate cate doua benzi, desi nu se poate circula decat pe o singura banda.

Totodata, pe toate strazile care au ramas cu dublu sens, propun ori sa se procedeze la o resistematizare a traficului (introducearea sensului unic acolo unde este posibil, pentru a permite si amenajarea parcarilor dedicate) sau instalarea de semne de stationare interzisa pe toate strazile colectoare, in special in zonele de capat unde se face legatura cu strazi mai intens circulate (in cazul de fata, la intersectia strazii Serbota cu Balea, unde se parcheaza pana dupa cladirea NTT alternativ pe ambele benzi, chiar foarte aproape de intersectie existand un real risc de accidente in zona, Serbota fiind principala strada colectoare/directoare a traficului atat din directia strazii Balea cat si cel provenit de pe strazile cu sens unic mentionate anterior (exact aceasi situatie si in cazul strazii Diaconul Coresi, sau Gheorghe Titeica).

Odata cu dezvoltarea unui nou cartier de blocuri in zona, este imperativ necesara reconfigurarea zonei, pentru a se reduce riscul de accidente si sa se facilita deplasarea in zona.

In cazul in care se va proceda la marcarea de locuri de parcare, insist totodata sa se procedeze si la plantarea unui copac, pentru fiecare 4 locuri de parcare nou create, conform leglementarilor in vigoare”, descrie autorul propunerii.

Cișmele, 

Tot în cadrul acestei secțiuni sunt propuse amplasarea a 30 de cișmele urbane în zone recreative: parcuri, locuri de joacă, piațete dar și în jurul unor puncte de interes precum Gara. Fiecare cișmea este evaluată la un cost de 1800 de euro, inclusiv montajul.

Altcineva propune o atenție mai mare pentru Orașul de Jos, înregistrând proiectul „Oază urbană mai sigură și potrivită pentru localnici și turiști: Piața Aurarilor și Pasajul Scărilor”. Pe lângă tencuirea fațadelor caselor istorice, este cerută și montarea unui pilon retractabil (cu acces cartelă sau telefonic) așa cum întâlnim în Piața Mică, Piața Mare și Piața Huet.

Deblocarea Căii Dumbrăvii în sensul giratoriu cu Mihai Viteazu este altă propunere. Iată cum o argumentează autorul: „Calea Dumbravii a devenit o palnie, prin care tot traficul dinspre zona de sud a orasului catre zona centrala este directionat intr-un singur sens giratoriu: cel din intalnirea cu bd Mihai Viteazu. In acel sens giratoriu accesul dinspre Dumbravii este oricum ingreunat de faptul ca exista o singura strada sens unic acolo (C Dumbravii).

In plus, de la intersectia cu str Matei Millo in sus, catre centru, nu mai ai nicio posibilitate sa eviti sensul giratoriu, deoarece TOATE stradutele adiacente sunt sensuri unice care te invart in cerc si te intorc in acelasi punct. Practic, toate masinile, indiferent ca destinatia lor e str Scoala de Inot sau zona Cedonia, sunt obligate sa intre in acest sens giratoriu. Solutii propuse: intoarcerea sensului pe str Lamaitei si Dimitrie Anghel.

In fata stadionului dublu sens pe portiunea dintre Dimitrie Anghel si str Nicolaus Olahus (aici se poate gasi o solutie si fara a se lati drumul, prin folosirea benzii existente in fata stadionului in lipsa unor evenimente pe el si blocarea sensului doar la evenimente). O alta solutie pt folosirea eficienta a infrastructurii este eliminarea locurilor de parcare de pe aceste stradute, unde sunt in mare parte doar case, nu si firme sau institutii de interes public.

Inca o solutie e regandirea traseului de autobuz pe cele 2 strazi (Calea Cisnadiei si Calea Dumbravii), unde avem benzi dedicate in acelasi sens (catre iesirea din oras), paralele, in loc sa avem unul in sus si unul in jos. Nu foloseste nimeni autobuzul pe Calea Dumbravii catre centru daca el e obligat sa stea in palnia creata de actuala configurare”.

Alte trei propuneri vizează utilizatorii de biciclete. Astfel, sunt cerute parcări securizate în cartiere și rastele în zone des circulate, deschiderea sensurilor unice din centru pentru bicicliști în ambele direcții („Propun ca, în prima fază, să fie deschise străzile Mitropoliei, Ioan Lupaș, Bastionului și Tribunei pentru bicicliști în ambele sensuri”), precum și suporturi pentru biciclete pe fiecare autobuz din flota Tursib.

„În sprijinul utilizării cât mai largi a bicicletelor în scop utilitar (mersul la serviciu, cumpărături, școală etc) și nu doar de agrement, amplasarea de suporturi de biciclete pe toate autobuzele din flota Tursib poate fi de mare ajutor.

Pe scurt, este vorba de suporturi cu o capacitate cuprinsă între două și patru biciclete (ideal ar fi minim trei, explicația fiind mai jos), amplasate în partea frontală a autobuzelor, astfel încât șoferii să poată vedea în permanență încărcătura acestora (chiar și încărcate cu biciclete, suporturile nu afectează câmpul vizual al șoferilor).

Astfel de suporturi ar ajuta foarte mult comunitatea celor care utilizează bicicletele în Sibiu și este justificată în situații precum:
– În caz de vreme rea (ploi, apariția poleiului, răcirea bruscă a vremii etc), biciclistul își poate continua deplasarea cu autobuzul, știut fiind faptul că în prezent este interzis accesul cu bicicletele în mijloacele de transport în comun ale Tursib;
– Traversarea unor zone care, din diferite motive, sunt considerate nesigure de anumite categorii de bicicliști;
– Transportul bicicletelor către destinații de relaxare, aflate la distanță apreciabilă de locuințele sibienilor. Administrația locală a investit și investește în continuare în zone de agrement cu facilități velo (spre exemplu parcul Belvedere sau viitorul Gușterland). Pentru o familie cu copii sub 14 ani, cărora le este interzisă deplasarea pe carosabil, drumul până la astfel de zone de agrement implică î prezent utilizarea unei mașini personale pentru transportul copiilor și a bicicletelor acestora. Or, cu ajutorul acestor suporturi, familiile se pot deplasa cu cei mici cu ajutorul autobuzelor Tursib (acesta este un exemplu pentru care este recomandat ca suporturile să aibă o capacitate cât mai mare);
– Încurajează utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare alternativă în Sibiu”, scrie autorul ultimei propuneri.

El mai crede că prin amplasarea unor astfel de suporturi este încurajată și creșterea utilizării autobuzelor Tursib în detrimentul mașinii personale, dar este și o metodă de promovare extrem de vizibilă a faptului că în Sibiu este încurajată deplasarea cu bicicleta, fiind create facilități în acest sens.

„Foarte important din punctul meu de vedere este ca astfel de suporturi să fie din categoria celor robuste, dar simplu de utilizat, astfel încât șoferii să nu fie obligați să coboare pentru a asista fiecare biciclist care dorește să le utilizeze. Pe piață există deja o serie de modele consacrate și aș insista pe latura practică a acestor modele și anume aceea că pentru fiecare bicicletă există un sistem independent de prindere la cel puțin una, dacă nu la ambele roți (a se vedea imaginile atașate). Sunt total nerecomandate suporturile cu sisteme de prindere cu bare orizontale pentru fiecare bicicletă, suporturi care – deși mai ieftine și cu o greutate redusă – sunt mari consumatoare de timp pentru prinderea și desprinderea bicicletelor”, este un alt aspect subliniat, fiind oferit și un exemplu.

„Oraș inteligent”

CityStream: Informație și Comunicare în Mișcare este propunerea care este descrisă în felul următor:

„În era inovației și dezvoltării locale, CityStream reprezintă un pas către modernizarea Sibiului, aducând tehnologia ca sprijin pentru comunitate și mobilitate. Având în vedere infrastructura audio existentă și planurile de extindere a acesteia în stațiile de autobuz din Sibiu, suntem încântați să propunem un parteneriat de tip public-privat Primăriei și cetățenilor orașului Sibiu, o oportunitate unică de dezvoltare într-o direcție smart. CityStream poate ajuta la îmbunătățirea comunicării între autorități și cetățeni, oferind un canal direct pentru transmiterea informațiilor. CityStream va fi un partener local, dedicat comunității și intereselor ei”.

Trecere de pietoni cu buton pentru cerere unda verde

Următorul proiect din aceeași categorie se referă la trecerile de pietoni.

„Motive pentru implementare:
1. Siguranta pietonilor;
2. Siguranta conducatorilor auto;
3. Fluidizarea traficului (asemanator cu strada Semaforului);
4. Risc crescut de accidente din cauza obstructionarii vizibilitatii trecerii de pietoni de catre autovehicole parcate regulamentar sau mai putin regulamentar;
5. Risc major de accidente cu victime pe fondul vitezei neregulamentare a autoturismelor din cauza liniei drepte si lungi a strazii in acea zona;
6. Trafic intens in intervalul 7 – 21.

Motive pentru care este de preferat:
1. Este silentios;
2. Nu provoaca vibratii;
3. Pietonii vor traversa organizat;
4. Traficul auto este fludizat datorita organizarii
5. Autospecialele de interventie pot trece fara a se zdruncina chiar si pe culoarea rosie
6. Conducatorii de pe stradutele laterale au posibilitatea de a se integra in traficul de pe strada Ștefan cel Mare”.

Monitorizarea poluării fonice pe bulevarde (amplasarea de 21 de astfel senzori pentru a genera o harta a poluării fonice pe principalele bulevarde ale Sibiului), precum și lockere smart în zonele cheie ale orașului (șapte locații des frecventate de turiști și localnici) unt alte două propuneri la secțiunea Oraș inteligent.

„Oraș verde”

Plantăm 10.000 de arbori în Sibiu”, este următoarea propunere.

Plantarea a 10.000 de arbori în municipiul Sibiu este propusă să fie implementată atât în locațiile indicate de Serviciul de administrare al spațiilor verzi (5000 buc), cât și este menționată oferirea gratuită de arbori sibienilor interesați să planteze arbori în curțiile și grădinile lor (5000 buc). „Aceștia se vor planta ținând cont de recomandările specialiștilor legate de momentele oportune de plantare, tipul de arbore/pom care se potrivește zonei, etc.”, precizează autorul propunerii.

„Se vor pune la dispoziție și unelte gratuite pentru voluntarii care vor să participe la acest eveniment de plantare care va avea loc în 2,3 weekend-uri în funcție de vreme și condițiile climatice. Se vor asigura arbori/pomi de calitate de la pepiniere certificate, dar vor putea fi plantați/mutați și arbori existenți pe malurile Cibinului în zona de Câmpsor, Turnișor care sunt prea înghesuiți”.

Autorul mai enumeră și câteva beneficii.

Parcul ECO-școala

este un alt proiect depus la această categorie. „Proiectul propus se refera la zona verde cuprinsa intre Strada Ludos (Sud), Strada Pictor Theodor Aman (Vest), dig pamant (Nord, mergand inspre parcul Subarini) si Padurea Dumbrava (Est) (…) Nu se doresc modificari importante, se propune doar un nou fel de a gestiona aceasta zona verde, o abordare mai pietenoasa cu mediul inconjurator si infiintarea unei livezi urbane”, scrie autorul, care atașează un document cu detalii.

Mai sunt porpuse următoarle idei: „afișarea calității aerului la Școala Gimnazială „Regina Maria” din Sibiu”, decolmatarea râului Cibin, montajul unor atașamente la cosurile de gunoi deja existente în zonele de interes „inele de donație”, care permit utilizatorului să depoziteze un ambalaj returnabil (garanția de 50 bani, conform SGR) într-un loc facil pentru a putea fi preluat de o persoană defavorizată, precum și Ambulanța verde – un utilaj multifuncțional modern pentru plantarea/mutarea arborilor, astfel ca și prim pas arborii tineri şi sănătoşi care încurcă planurile de amenajare a unor zone nu vor mai fi tăiaţi, ci vor fi relocați.

„Orașul în mișcare”

Panouri fonoabsorbante pe viaduct Calea Șurii Mari: „Datorita zgomotului produs in zona, cu valori de trafic auto foarte ridicat, la reabilitarea viaductului din anul 2012 s-ar fi impus si montarea de panouri fonoabsorbante (anti-zgomot). Niciodata nu e prea tirziu, poate acum e momentul sa se realizeze acest lucru”, este descrierea proiectului.

Ca beneficiari sunt menționați locuitorii din zona Terezian, aflați în proximitatea viaductului.

„Amenajăm curțile/grădinile școlilor din cartiere și le deschidem și comunității” – este propunerea unui alt sibian, care vrea ca in cadrul zonelor verzi din perimetrul scoliilor sa se amplaseze mobilier de sport atat pentru copiii din scoala cand ies in recreatie, cat si pentru cei din comunitate care vor vizita aceste obiective dupa terminarea orelor de curs.

„Sa se asigure paza astfel incat sa poata fi permis accesul populatiei dornica de miscare in afara orelor de curs si in weekend-uri. Propunem ca in fiecare cartier sa fie amenajat cel putin un astfel de spatiu prioritate avand cartierele unde nu exista parcuri/zone verzi amenajate in apropiere.

De exemplu, cartierul Lazaret nu are niciun parc, nicio zona verde, iar la Scoala gen Ioan Slavici exista loc pentru amenajarea unor astfel de echipamente. Nici In cartierul Turnisor nu exista zone verzi amenajate/parcuri”, este descrierea proiectului. Autorul enumeră și mai multe beneficii pentru tineri – îmbunătățirea sănătății fizice și mentale a elevilor, dezvoltarea abilităților sociale și de colaborare, îmbunătățirea concentrării și a performanțelor academice.

ECO SKATING-primul patinoar all season din Sibiu este următoarea propunere. Autorul scrie că proiectul constă în instalarea unui patinoar de minim 300 mp (75 persoane concomitent), dotat cu toate accesoriile necesare pentru a fi pus în funcțiune în maxim 2 luni de zile, singura nevoie tehnică fiind o platformă betonată, iluminat și sistem de supraveghere.

Acest patinoar poate funcționa complet autonom dacă se vor instala și SMART LOCKERE pentru auto închiriere (pe modelul casetelor de colete easybox) din care să se poată închiria patinele. Este oferit exemplul patinoarului de la Marea Neagră.

„Oraș recreativ”

„Upgrade la locurile de joacă pentru copii din parcuri”: Autorul propunerii își dorește crearea de noi trasee care dezvolta si sustin activitatea copiilor, incluzand montarea de noi echipamente si elemente sportive pentru copiii de toate varstele in parcurile mari cu locuri de joaca: leagane la comun pentru parinti si copii; zona de mini-corturi camping in natura; trasee pentru dezvoltare; elemente de sport pentru copiii de peste 1 an jumate.

Totodată, altcineva dorește ca spații verzi în cartierul Valea Aurie să devină mult mai atractive și mai utile pentru cei ce locuiesc in zona, și nu numai. Este vorba despre trei zone verzi:
1) Zona verde din spatele blocului de pe Calea Poplacii nr 77.
2) Zona verde din spatele blocului de pe Calea Poplacii nr 73.
3) Zona verde de pe Strada Sibiel nr 13.

Mai sunt propuse amenajarea unei zone de relaxare și lectură pe malul Cibinului – de-a lungul străzii Râului, într-un spațiu multifuncțional; instalarea de echipamente pentru „parcuri muzicale recreative”, după modelul. dela Brașov, amenajarea unui mini parc pe aproximativ 2000 mp în Turnișor, la str. Stavilarului colț cu str. Gh. Asachi;

amenajarea „Parcului memorial și natural DUMBRAVA SIBIULUI”: Scopul proiectului constă în integrarea în spațiul public comunitar (inclusiv în traseele drumețiilor sibiene) al cimitirului municipal Sibiu, ca loc de promenadă și activități comunitare, respectiv ca obiectiv turistic memorial de interes comunitar, cimitirele marilor orașe europene fiind spații publice deschise, promovate ca obiective excelență, prin monumentele istorice memoriale și funerare.

„Oraș Educat”

La această categorie au fost înregistrate două propuneri dedicate domeniului sănătății copiilor. 

„Educația sanitară este importantă pentru dezvoltarea sănătoasă a copiilor din Municipiul Sibiu. Aceasta poate ajuta la o dezvoltare sănătoasă pe termen lung. Copiii de azi devin adulții de mâine, iar obiceiurile și cunoștințele pe care le dobândesc vor influența sănătatea viitoare. Trei din marile probleme ale societății moderne sunt obezitatea, diabetul și afecțiunile dentare”, argumentează autorul unei propuneri.

Acesta oferă date statistice despre obezitatea la copii, menționând că „în municipiul Sibiu a crescut numărul copiilor care suferă de diabet și care necesită monitorizare și tratament specializat”. Totodată, scrie că „afecțiunile dentare reprezintă o altă problemă de sănătate publică care trebuie să beneficieze de educație sanitară în vederea prevenției”.

Ideea sa constă în următoarele acțiuni:

– Întâlniri lunare între medicii Spitalului Clinic de Pediatrie Sibiu și părinții și copiii din Municipiul Sibiu, într-o locație publică și în cabinetele medicale școlare. Medici endocrinologi, diabetologi și stomatologi vor susține sesiuni de Q&A pe teme de specialitate, cu scopul prezentării importanței alimentației echilibrate în menținerea sănătății copilului, cum arată ”farfuria ideală” și cum trebuie să își păstreze igiena orală;
– Se va constitui un call-center destinat educării populației în ceea ce privește rolul alimentația sănătoasă. Acesta se va constitui în colaborare cu specialiștii;
– Distribuirea de materiale informative (fly-ere și afișe) pacienților Spitalului Clinic de Pediatrie Sibiu, elevilor din instituțiile de învățământ din Municipiul Sibiu cu informații privind obezitatea, diabetul, afecțiuni dentare, etc. Se vor avea în considerare utilizarea canalelor de comunicare on-line (site-urile și paginile de socializare a Spitalului Clinic de Pediatrie Sibiu) și monitoarele autobuzelor Tursib, pe care vor rula imagini și informații cu privire la temele dezbătute.

În grupul țintă principal a fost inclusă populația cu vârsta 0-18 ani din grădinițele și școlile din municipiul Sibiu, precum și copiii internați în Spitalul Clinic de Pediatrie Sibiu, iar în cel secundar – aparținătorii pacienților internați în cadrul Spitalului Clinic de Pediatrie Sibiu și cadrele didactice și personalul medical din instituțiile de învățământ vizate.

Într-o alt propunere autorul se referăla organizarea de workshopuri, ateliere și ghiduri.

Pornind de la modelul Vienez Fahrradübungsplatz, un alt sibian propune un centru de educație rutieră integrată – Velo Park tematic. „Pe o suprafață de aproximativ 2.500-5000 m2, părinții și copiii din Sibiu și din împrejurimile Sibiului pot găsi acum o unitate de antrenament modernă care să îndeplinească cerințele actuale de trafic rutier, și în special VELO, unitate educativă în premieră în România.

Astfel, după modelele de bune practici ale amenajării unor piste velo, Sibiul ar punte pe harta țării un model de bune practici la nive național”.

Iar altcineva cheamă sibienii la Poezie pe scări: „Propunerea vizează înfrumusețarea scărilor din Sibiu, care fac legătura între zone / cartiere / pasaje etc. făcând apel, totodată la renumele cultural al orașului. Întrucât cultura în cele mai diverse forme ale ei este însuși sufletul acestui oraș și principala atracție pentru turiști din toate părțile lumii, propunem însuflețirea lirică a unor scări din orașul vechi și nu numai, care sunt parte din traseul oricărui vizitator al Sibiului.

De pildă, scările care duc spre Piața Aurarilor unde are loc deja cunoscutul vernisaj „Flori pe scări” vor fi inscripționate cu versuri din poeme de notorietate din lirica românească. Alegerea poemului potrivit poate fi lăsată la dispoziția locuitorilor, care își pot prezenta propunerile pe site-ul primăriei.

Scările de la Podul Minciunilor spre strada Ocnei pot fi însuflețite cromatic și liric, la fel ca și cele de la Pasajul Scărilor (către Butoiul de Aur) sau cele din diferite cartiere ale Sibiului (strada Oașa, strada Munteniei și Crișan din cartierul Ștrand, pasajul de la magazinul Dumbrava etc.) Promovate corespunzător, aceste scări pot constitui un obiectiv cu potențial turistic.

Bugetul este unul redus, întrucât se vor amenaja doar contratreptele scărilor”, scrie autorul propunerii.

Luni, 10 iunie, a fost ultima zi în care sibienii au mai putut depune propuneri de proiecte în cadrul Bugetării participative 2024, care să aibă un buget maxim de 150.000 de euro.

Acestea vor fi analizate și evaluate de o comisie până pe 31 iulie 2024, iar în perioada 1 – 16 august 2024 sibienii vor fi invitați să voteze pentru unul dintre proiectele eligibile, care vor fi publicate pe site.

Pe data de 30 august 2024 vor fi afișate rezultatele finale ale votului cetățenilor.

La finalul etapei de vot, vor fi selectate un număr de maxim zece proiecte. Primul proiect din fiecare domeniu clasat în funcție de numărul de voturi va fi selectat automat. Restul proiectelor pot fi selectate în ordinea numărului de voturi sau în funcție de oportunitatea proiectului, indiferent de domeniul din care fac parte.

Proiectele vor fi implementate începând din anul 2024 sau din anul 2025, în funcție de caz și complexitate, precizează reprezentanții Primăriei.

sursa articol: turnulsfatului.ro

Sign Up for Our Newsletters

Get notified of the best deals on our WordPress themes.

Te-ar mai putea interesa și:

Doi prieteni și-au deschis croitorie în Sibiu: „Ne-am săturat de munca în 3 schimburi”

Doi prieteni și-au deschis croitorie în Sibiu: „Ne-am săturat de munca în 3 schimburi”. Ciprian Roman și Nicu Giurgiu sunt doi prieteni care și-au petrecut…

Femeie din Sibiu s-a dat drept refugiată ca să primească donații

Femeie din Sibiu s-a dat drept refugiată ca să primească donații. O femeie de 32 de ani din Sibiu este cercetată penal după ce s-a dat drept refugiată din Kiev

Medic la Spitalul Județean Sibiu anchetat dupa ce ar fi jignit fiica unui pacient

Medic la Spitalul Judetean Sibiu anchetat dupa ce ar fi jignit fiica unui pacient. Anchetă la Spitalul Județean Sibiu, după ce un medic a fost înregistrat jignind fiica unui pacient: “Ce vrei tu, nesimțito?” Spitalul Județean Sibiu a început o anchetă după ce în spațiul public a apărut o înregistrare în care un medic jignește o femeie, fiica unui pacient. 

Investiții la Sibiu: FAN Courier a cumpărat 8 hectare de teren lângă Șura Mică

Investiții la Sibiu: FAN Courier a cumpărat 8 hectare de teren lângă Șura Mică. FAN Courier a cumpărat 8 hectare de teren la marginea Sibiului și pregătește o..