Sibienii continuă să vină cu propuneri de proiecte în cadrul Bugetării participative. Infrastructura și mobilitatea sunt domeniile pentru care aceștia au cele mai multe idei. În total, au fost depuse 22 de proiecte.
Loc de joacă pentru cartierul Primăverii
Amenajarea unui complex de joaca pentru copiii din zona Primăverii este una dintre ideile transmise la categoria „Oraș recreativ”. Aceasta este explicată scurt: „Beneficiari vor fi familiile care locuiesc pe următoarele străzi: Toporașilor, Gentianei, Merișorului, Sânzienelor, Brândușei, Salviei, Dumbrăviței – care aparțin de Cartierul Primăverii, la liziera Pădurii Dumbrăvii în Sibiu”. Cartierul Primăverii a fost creat în zona dintre Cartierul Arhitecților și Centrul Chinologic.
Prelungirea autobuzului 11 pentru cetățenii din cartierul Primăverii
Tot pentru locuitorii din cartierul Primăverii este propusă și cerută „prelungirea autobuzului 11”: până la sensul giratoriu Grigore Ionescu – Ion Berindei pentru a conecta locuitorii cartierului de restul orașului Sibiu. „Momentan cartierul nu dispune de mijloace de transport in comun pentru deplasarea spre instituții sau școli”, explică autorii propunerii, care au înregistrat-o la „Oraș accesibil”.
În prezent, autobuzul de pe traseul 11 circulă până la magazinul Kaufland din cartierul Arhitecților.
Pistă biciclete Pârâul Hamba porțiunea din Sibiu
Categorie la care alți sibieni au transmis că își doresc „pistă biciclete de-a lungul pârâului Hamba, porțiunea din Sibiu”. „Traseul ideal ar pleca din spatele mall Prima, pe lângă A1, ar trece pe sub A1, apoi ar continua pe malul Pârâului Hamba până la podul din Strada Sibiului, limita cu comuna Șura Mare. Pista s-ar putea uni cu viitoare pistă care va face legătura între cartierele Tineretului și Veterani. Pista ar putea fi prelungită tot pe marginea pârâului Hamba și de către comuna Șura Mare până la balonul Magnolia.
Ca și materiale de construcție aș propune și alt tip de pistă decât asfaltată și anume piatră spartă stabilizată, dar specialiștii vor decide care soluție e mai bună. Pista va avea nevoie de iluminat nocturn și bănci de odihnă, poate chiar o zonă de belvedere de tip ponton. Pista ar fi benefică atât pentru agrement, cât și pentru naveta zilnică pentru sibieni, dar și pentru localnicii din Șura Mare, Dealul Sibiului etc.”, scrie cel care a înregistrat propunerea.
Amenajare trotuar în zona căii ferate pe Șoseaua Alba Iulia
Un alt proiect legat de accesibilitate este „amenajarea unui trotuar în zona căii ferate pe Șoseaua Alba Iulia”. Iată cum explică necesitatea acestuia autorii propunerii: Sectorul dintre Strada Grâului și benzinăria Petrom, pe sensul de intrate în oraș al Șoselei Alba Iulia, nu are un trotuar amenajat. Pietonii au format o potecă improvizată, care pornește de la intersecția Străzii Grâului cu Șoseaua Alba Iulia, urcând acostamentul șoselei pe niște pietre cu rol improvizat de trepte, traversează calea ferată și iese într-o alee a benzinăriei.
Această potecă nu este o cale de acces civilizată și reprezintă un grad ridicat de risc, prin traversarea nesemnalizată a căii ferate. Folosirea unei rute ocolitoare, pentru cineva care pornește de la ieșirea de pe Strada Grâului, ar presupune traversarea Șoselei Alba Iulia prin zona benzinăriei Socar, parcurgerea trotuarului de pe sensul opus, care subtraversează calea ferată și apoi traversarea din nou a Șoselei Alba Iulia, în zona comercială Lidl, care totalizează 700m. Cerința proiectului este crearea unei alei tip trotuar, care să sutraverseze calea ferată, similar celui de pe sensul opus.
Parcare inteligentă pentru biciclete și amenajarea unui parc în zona străzilor Constituției, 9 Mai și Costache Hurmuzachi
Pentru domeniul „Sibiu – Oraș verde” sunt depuse două noi propuneri. Prima este legată tot de biciclete: crearea unor „parcări inteligente de biciclete”, unde cetățenii le pot parca pentru o perioadă mai lungă în siguranță: „Există în alte orașe parcări de bicilete ca în link-ul următor în zone dens populate.
Aceste parcări au ca scop depozitarea bicicletelor, iar accesul se poate face securizat. Parcările sunt supravegheate video 24/7, iar accesul se face pe bază de QR code, printr-o înregistrare pe un site/ aplicație (unde sunt stocate datele persoanei care dorește să-și parcheze bicicleta în aceea parcare). Acest lucru ar aduce un beneficiu cetățeniilor care nu dețin un spațiu în zonele de blocuri pentru depozitarea bicicletelor”.
Al doilea se referă la amenajarea unui parc în zona străzilor Constituției, 9 Mai și Costache Hurmuzachi. „În zona încadrată de străzile Constituției, 9 Mai și Costache Hurmuzachi se află un spațiu verde neamenajat, în care se află doar patru copaci, plantați la întâmplare.
Propunerea este de a amenaja acest teren într-un parc cu copaci, poteci amenajate și alte elemente de peisagistică, utilat cu echipamente de agrement și recreație. Beneficiarii sunt locuitorii zonelor Orașului de Jos și ai Zonei Gării în special, și chiar a altor cetățeni ai Sibiului și turiști, care se deplasează dinspre Gară și Centrul Istoric”, scrie autorul propunerii.
Amenajarea Piațetei Iosefin
Amenajarea Piațetei Iosefin este o altă idee transmisă primăriei. Aceasta este împrejmuită de locuri de parcare și este insuficient amenajată, neputând fi folosită ca loc de agrement, consideră autorul propunerii. „Propunerea constă în eliminarea locurilor de parcare, restaurarea fântânii arteziene și amenajarea spațiului verde în scop recreativ. Beneficiarii sunt locuitorii din Cartierul Iosefin, elevii de la Școala Româno-Finlandeză și studenții Facultățile de Științe și Științe Agricole”.
Machetă a orașului
Tot la tema „Oraș recreativ” este propusă realizarea unei machete din bronz a centrului orașului. „Majoritatea oraselor turistice își prezintă astfel patrimoniul istoric și cultural (Brașov, Timișoara, Deva, Alba Iulia, Cluj, Odorheiu Secuiesc, Sfântu Gheorghe, Blaj)”, argumentează autorul ideii.
Terenuri de sport pe Strada Autogării
Este cerută și amenjarea de terenuri de sport în zona străzii Autogării pentru copiii „mai mari”. „În majoritatea cartierelor nou construite s-a amenajat câte un loc de joacă, dar, în mare parte, aceste locuri de joacă se adresează copiilor mici. Copiii mai mari foarte greu găsesc în zonă un loc de joacă adecvat pentru vârsta și nevoile lor – cel mai apropiat este cel din Ștrand, iar drumul până acolo poate fi destul de periculos pentru un copil.
Deoarece este un spațiu mare care stă neutilizat, consider că ar fi oportună amenajarea unor terenuri de sport – asemănătoare celor din Ștrand: teren de baschet, volei, mese de ping pong și poate chiar și un teren de fotbal mai mic”.
Reconfigurarea traficului în zona Podului Gării
Pentru „Sibiu – oraș în Mișcare” sunt propuse tot două idei. Prima vizează reconfigurarea traficului în zona Podului Gării. Cel care a propus proiectul crede că e necesară „desființarea trecerii de pietoni semaforizate de la podul Gării și crearea unei zone pietonale pe sub podul Gării pentru îmbunătățirea fluidizării traficului de mașini pe pod”.
„Propun astfel modificarea străzii de lângă pod din strada cu acces auto în stradă pietonală, astfel încât trotuarul de pe partea stângă de pe Bd-ul Corneliu Copos (dinainte de pod) să continue până sub acesta, iar trecerea de pietoni care faciliteaza centrul comercial Promenada să fie mutată în drept cu intrarea principală a mall-ului, pe strada adiacientă de lângă pod.
Prin această modificare se îmbunătățește timpul de așteptare a participanților la trafic, iar zona va fi mai sigură pentru pietoni & biciliști. Strada care iasa de sub pod (cea pe care o propun a fi pietonală), nu este foarte frecventată de mașini, iar oricum alternative de întoarcere spre centru există prin gară pe strada Uzinei”, explică autorul.
Bike & Relax – Inițiativa Oazei Urbane
A doua propunere este numită „Bike & Relax – Inițiativa Oazei Urbane”: „E o propunere care să încapsuleze esența creării unui spațiu verde, relaxant, care să răspundă nevoilor cicliștilor și pietonilor într-un mediu urban care este în prezent subutilizat. Zona fiind foarte aproape de pista de biciclete de pe malul râului Cibin (aproximativ 200 m).
Ar putea fi creat chiar și o stație Sibiu Bike City. Zona este foarte tranzitată de pietoni, automobile, iar o nouă față a acestui loc ar fi încântătoare pentru toată lumea. De asemenea, trebuiesc înlocuite panourile fonoabsorbante de la autostradă pentru că cele existente nu au nicio utilitate, iar asta ar reduce zgomotul simțitor”.
Nu în ultimul rând, sunt propuse două proiecte pentru categoriile „Oraș inteligent” și „Oraș educat”.
Portal între orașe
În primul caz, autorul propunerii menționează amplasarea în două orașe – Sibiu și un alt oraș înfrățit – a două instalații identice, care seamana cu un portal între două lumi. „Pe ecran sunt redate în timp real imagini din celalat oraș, prinse de camera video de deasupra ecranului.
Portalurile sunt o invitație de a întâlni oameni dincolo de granițe și diferențe și de a experimenta lumea noastră așa cum este ea cu adevărat – unită. Transmisia live oferă o fereastră între locații îndepărtate, permițând oamenilor să se întâlnească în afara cercurilor și culturilor lor sociale, să depășească granițele geografice și să îmbrățișeze frumusețea interconectării globale”, explică cel care a înregistrat propunerea.
Astfel de portaluri există între orașele Vilnius (Lituania) și Lublin (Slovenia), precum și între Dublin (Irlanda) și New York (SUA), ultimul fiind închis temporar recent din cauza „comportamentului inadecvat”.
Defibrilatoare automate în zone publice aglomerate
În cel de-al doilea caz este vorba despre montarea unor defibrilatoare automate în zone publice aglomerate pentru a interveni în situații de urgență.
„Rolul acestor aparate este de a menţine în viaţă, până la sosirea medicilor de la SMURD, victima unui stop cardiac. Oricine poate folosi în siguranţă defibrilatorul automat pentru a salva viaţa persoanelor aflate în stop cardiac, deoarece aceste aparate sunt inteligente si ofera prin measaje vocale instructiuni de utilizare a acestora.
Practic acestea pot salva vieti, mai ales in contextul in care schimbariile climatice sunt tot mai evidente si in Sibiu, iar riscul in zilele foarte calde de vara ca o persoana sa faca stop cardiac sunt destul de ridicate. Acestea pot fi utile si pot salva vieti in cazul in care din orice motiv o persoana poate face un stop cardiac pe strada. Medicii atrag atenţia că în lipsa manevrelor de resuscitare, după doar două minute de la instalarea stopului cardio-respirator, şansele de supravieţuire ale victimei scad cu 10% la fiecare minut.
Defibrilatoare externe sunt montate in locuri publice in multe orase din Occident, iar in ultimul timp au fost montate și în țară”, scrie autorul propunerii, oferind exemple din București, Timișoara, Cluj-Napoca. Potrivit acestuia, costul unui defibrilator este de aproximativ 1.500 de euro, iar daca acestea ar fi montate extern, probabil costurile se ridică la aproximativ 3.000 de euro/defibrilator.
Amintim că sibienii pot depune de vineri, 10 mai, proiecte în cadrul programului de bugetare participativă. Șase categorii au fost identificate de Primărie pentru cei care au o idee, implementarea căreia trebuie să se încadreze în bugetul de 150.000 de euro.
Perioada de depunere a proiectelor este 10 mai – 10 iunie 2024, iar acestea se depun online, pe site-ul Primăriei Sibiu, pe pagina Bugetare Participativă.
sursa articol: turnulsfatului.ro