În 9 decembrie 2022, proiectul prin care urma sa se modernizeze Aeroportul Internațional Sibiu primea autorizația de construire, iar astăzi, 19 ianuarie 2024, conducerea Consiliului Județean a declarat că lucrările au atins un grad de 99.5% de finalizare a acestora. AIS va fi unul dintre cele mai performante aeroporturi din Europa și nu numai, crescându-și capacitatea de procesare de 750.000 la 2, 5 milioane de pasageri anual, extinzându-și terminalul de la 6.200 mp la 22.400 mp, cu două corpuri de clădire, în lateralele celei existente. De asemenea, prin această investiție, finanțată din Fondul European de Dezvoltare Regională, în valoare de 64,31 milioane de euro, Aeroportul își crește numărul porților de îmbarcare de la cinci la șapte, își dublează numărul de filtre de securitate, de la trei la șase, iar pasagerii au la dispoziție 14 ghișee cu operator și șapte automate. În premieră, pasagerii își vor putea trimite bagajele singuri direct la cală, AIS dispunând de patru zone de „Drop Off”.
Astăzi, reprezentanții CJ și AIS Sibiu, alături de firmele implicate în această investiție, au susținut o conferință de presă în care au prezentat lucrările efectuate și stadiul acestora. La conferință au participat: Daniela Cîmpean – președinta CJS; Vlad Vasiu – vicepreședinte CJS; Luminița Gherendi – Director Investiții si Dezvoltare -manager de proiect AIS; Constructori – Cristian Manițiu – director Con-A, manager de proiect din partea Asocierii; Liviu Bălănescu – Director Management Proiecte si Procese Bog’Art; Gabriel Davidescu – director UTI; Bogdan David – reprezentant Supervizor.
Iată ce spune Daniela Cîmpean despre Aeroportul din Sibiu:
„Aș vrea să ne întoarcem în 9 decembrie 2022, în urmă cu doar 13 luni, când am emis autorizația de construire a celei care a devenit cea mai amplă investiție din fonduri europene a unei administrații publice din județul Sibiu, vorbim despre o investiție de peste 64 de milioane de euro. A fost o cursă contracronometru, prin care am urmărit ca prin ultimele finanțări nerambursabile ale UE, destinate aeroporturilor, să extindem terminalul de pasageri și să modernizăm tot ceea ce ține de aparatură destinată fluxului de îmbarcare, debarcare, de preluare bagaje, cât și de sistemele de control și de securitate. Să nu uităm că ultima modernizare a acestui Aeroport, în perioada 2007 – 2008, a avut loc în urmă cu peste 16 ani. A trebuit să modernizăm tot ceea ce ține de aparatură, construcție și sisteme de securitate. Am fi făcut-o, dacă nu accesam acest proiect european, din banii județului, banii cetățenilor, dar, din fericire, în termenul stabilit de doar 12 luni am ajuns la un grad de finalizare de 99.5%. Astfel, în luna decembrie au fost finalizate cele două extinderi pe laterale, prin care spațiul AIS a crescut de aproape patru ori, a fost achiziționată aparatura necesară, iar sistemele de control și de securitate au fost date în funcțiune. De ce au mai rămas 0.5%? Cunoașteți că infrastructura aeroportuară din România a trebuit în scurt timp să se adapteze la rigorile impuse la aderarea la Air Schengen, ceea ce impune crearea unor circuite separate de pasageri, cu toate lucrările aferente. Aceste lucruri dorim să le facem acum, cât avem meseriașul în casă! Apoi, pentru cei care aleg Aeroportul, am gândit facilități suplimentare: spații de încărcare pentru automobile electrice, automate de parcare, lucrări pe care le-am achiziționat sau care urmează să ajungă în perioada următoare. Mai sunt mici intervenții pe partea de finisaje interioare, iar unele echipamente vor fi puse în funcțiune în perioada imediată. A fost o lucrare extrem de provocatoare! Ne amintim că la momentul demarării ei erau chiar voci care spuneau că nu va fi finalizată în termen, că va trebui să suportăm din banii județului. Ei bine, se dovedește că aceștia s-au înșelat încă o dată. Se dovedește că nu va trebui să suportăm bani din bugetul județului pentru această investiție! S-a lucrat într-un aeroport funcțional, nu a fost închis niciun minut!”, a spus Daniela Cîmpean, președintele Consiliului Județean Sibiu.
Vicepreședintele CJ Vlad Vasiu: „Mă mândresc că sunt sibian!”
La rândul său, Vlad Vasiu, vicepreședinte al CJ Sibiu, a declarat că se simte mândru că e sibian, iar acest sentiment ar trebui să îl aibă fiecare localnic.
„Mă mândresc că sunt sibian! Mă mândresc că în Sibiul nostru s-a întâmplat așa ceva! Gândiți-vă că în urmă cu nouă luni eram aici și demolam o aerogară veche de 50 de ani. Nu întâmplător ne-am întâlnit aici! Suntem exact în locul unde era aerogara. Mă mândresc că sunt sibian! Fiecare din angajații AIS au tras zi de zi ca să se întâmple acest lucru, împreună cu o asociere de firme cu un lider sibian. Vreau să închei prin a invita sibienii să folosească serviciile AIS, vă asigur că colegii de la Aeroport cât și alte persoane implicate depun eforturi pentru a diversifica destinații și viitoare rute. La ora aceasta, suntem conectați de Viena și Munchen, sibienii pot zbura aproape oriunde în lume. Se încearcă diversificarea destinațiilor, dar e important ca noi toți să folosim serviciile Aeroportului, să creștem numărul de pasageri care trec prin AIS, ca să devenim și mai atractivi pentru companiile aeriene!”, a fost îndemnul lui Vasiu.
Ce echipamente performante are AIS
Într-un tur de presă, autoritățile au prezentat, apoi, lucrările și sistemele performante instalate.
Astfel, există: sistem de detectare a expozibililor pentru controlul de securitate al bagajelor de cală; sistem de benzi transportoare – un nou sistem de benzi în care sunt integrate două sisteme de detectare a explozibililor pentru controlul de securitate al bagajelor de cală; echipament EDS pentru controlul de securitate al bagajelor de mână și al articolelor tranportate – cu sistem automat de returnare a tăvilor – eficientizează timpul dedicat controlului de securitate și creșterea gradului de satisfacție al pasagerilor (nu mai este necesară separarea dispozitivelor electronice și a recipientelor cu lichide de restul articolelor transportate în bagajul de mână); scannere de securitate – încă două, pe lângă celelalte două existente; supraveghere video – echipamente de ultimă generație cu funcții de recunoaștere facială, video analiză integrată; E-Gates – porți automate ce sunt accesate în baza cărții de îmbarcare; Porți ABC – Automated Border Control – Singurul existent într-un aeroport regional din România, practic pasagerul scanează pașaportul, iar o cameră video preia imaginea pasagerului, comparând-o cu cea din document.
Sistemul ABC asigură controlul automat la trecerea frontierei atât pe fluxul de sosiri, cât și de plecări, fără a fi nevoie de control manual, prin simpla prezentare de către pasager a pașaportului și recunoașterea fizionomiei persoanei. De asemenea, acesta are și rolul de a detecta persoanele aflate pe liste de urmărire ale instituțiilor statului ce au responsabilități pentru aplicarea legii și protecție antiteroristă.
Un astfel de sistem se regăsește pe Aeroportul Charles de Gaulle din Paris, dar și în alte aeroporturi din Europa.
Conducerea CJ Sibiu a anunțat că lucrările sunt finalizate în proporție de 99.5%, diferența constând în amenajări interioare vizând adaptarea la condițiile „Air Schengen” și achiziția de echipamente pentru parcarea AIS, respectiv automate de parcare și stații de încărcare pentru automobilele electrice.
Investiția totală a proiectului este de 64.31 milioane de euro.
Aportul financiar al CJ Sibiu și AIS este de 97.58 milioane lei.
Constructorii contractați au fost Asocierea CON-A Sibiu, Bog’Art SRL și UTI Construction And Faciility Management SA.
Aeroportul Sibiu a fost inaugurat în 1943, atunci dispunând de o pistă înierbată și având două zboruri: București – Sibiu – Arad și București – Sibiu – Oradea.
sursa articol: sibiulazi.ro