În România există aproximativ 3,5 milioane de locuințe în mediul rural care nu sunt racordate la gazele naturale și folosesc buteliile pentru gătit, unele dintre gospodării având chiar și 2-3 astfel de recipiente.
În urma tragediei de la Crevedia, nicio stație GPL auto nu a mai încărcat butelii de aragaz, așa cum făceau în mod ilegal înainte de eveniment, românii fiind nevoiți să schimbe recipientele goale cu unele pline în centrele specializate.
Neștiind care sunt pericolele la care s-au expus până de curând, acest lucru a stârnit nemulțumiri în rândul utilizatorilor, mai ales că buteliile pentru aragaz schimbate în centrele specializate conțin o cantitate mai mică decât cea pe care o aveau cele umpulte în stațiile GPL auto.
Cu ajutorul site-urilor de specialitate, ne-am propus să explicăm în cele ce urmează care sunt diferențele dintre GPL auto și gazul din buteliile pentru aragaz și cât de periculoasă este umplerea recipientelor pentru gătit cu combustibilul GPL.
Butelia pentru aragaz are pereți mai subțiri decât cea pentru GPL
În primul rând, trebuie precizat că GPL este format din mai multe gaze de hidrocarburi, incluzând si propanul. Aceste gaze sunt lichefiate prin procesul de presurizare și în cele din urmă sunt utilizate, în majoritatea cazurilor, pe post de combustibil.
Propanul nu ar trebui confundat cu gazul natural, care este în primul rând metan.
Din punct de vedere al buteliei, presiunea de lucru pentru care este proiectată este mult mai mică decât cea a GPL auto – la o temperatură de cca 250 C, aragazul are 2,4bar, pe cand GPL auto are 7,5bar.
Spre comparaţie, o butelie pentru propan, similară constructiv cu cea tip aragaz, are o grosime minimă impusă pentru manta de minim 2,4 mm şi este proiectată pentru maxim 30bar, pe cand butelia tip aragaz are o grosime minimă impusă pentru manta de 1,9mm şi este proiectată pentru maxim 15bar.
La alimentarea în stațiile GPL auto nu se urmăreşte umplerea în funţie de greutate (kg), ci în funcţie de indicaţia dispenserului (lit), astfel putând apărea cazuri de supraumplere a buteliei, depăşindu-se limita impusă de 80%.
În caz de supraumplere, indiferent de compozitia GPL, pot apare deformări ale materialului buteliei care se pot finaliza cu explozie, cu atât mai mult cu cât butelia pentru aragaz nu este prevăzută cu sistemele de siguranță cu care este prevăzut rezervorul de GPL auto.
La umplerea buteliilor în stațiile GPL se folosesc dispozitive artizanale
În România, buteliile de aragaz sunt umplute cu un amestec de butan (minim 90%) şi propan (maxim 9%). Ca urmare, alimentând butelia tip aragaz cu un alt fluid decât cel pentru care este proiectată, apar suprasolicitări ale materialului din care este confecţionată, și în cele din urmă explozia buteliei.
Din punct de vedere al alimentării buteliei la stațiile GPL auto specialiștii precizează că pentru adaptarea pistolului de livrare GPL, special proiectat pentru autovehicule, la robinetul buteliei, se folosesc dispozitive artizanale, neomologate, ceea ce presupune din nou pericol de explozie.
În cazul în care ar apărea scăpări accidentale în momentul umplerii, stația GPL nu este prevăzută cu mijloace de golire sau intervenție, nu are procedură de intervenţie și nici personal instruit pentru aceste situații.
Ca urmare pot apărea probleme ,rezultate cu scăpări importante de GPL lichid, ce pot pune în pericol sănătatea şi chiar viaţa celor implicaţi.
În afară de a fi inflamabil şi exploziv, GPL în fază lichidă are o temperatură foarte scăzută ce poate produce arsuri grave la inhalare.
Buteliile umplute frecvent cu GPL își pierd etanșeitatea
Din punct de vedere al utilizatorului buteliei, la umplerea în stațiile GPL auto, butelia nu este verificată sub nici o formă, nici înainte – pentru deformaţii existente ce ar putea duce la explozia buteliei, nici după umplere – pentru scăpări ce ar putea exista la robinetul buteliei.
Pe de altă parte, folosind dispozitive artizanale pentru adaptarea la robinet, se uzează suplimentar filetul acestuia, putând duce în timp la neetanşeitate atunci când este montată la aragaz.
În plus, la umplerea buteliei, personalul din stațiile GPL auto nu furnizează şi o garnitură de montare nouă, şi folosind astfel o garnitură uzată, se ajunge la neetanşeităţi în funcţionare.
Ca urmare a folosirii frecvente a umplerii buteliei în stațiile GPL auto, utilizatorii s-au expus în permanență riscului ridicat de incendiu datorat scăpărilor de gaz generate de neetanșeități și chiar explozie, din cauza creșterii exagerate a presiunii gazului, odată cu temperatura. Explozia apare mult mai repede în cazul existenţei unui incendiu.
sursa articol: adevarul.ro